Hålrôkk å fjol

I da har ja vari å spela mä Erke å Simon - ä jekk vältji å Paola tykkt vi va bra å! Ja, Simon å Paola åkt in tä stan vä ett-tia å ja jekk sen vidar tä Noslund (missa prässis bussn) å hämta min jitarr. Nôr ja hadd jort hä tog ja bussn ner på stan ijänn å leta ättär Simon å Paola. Dänn träffa ja på Patrik å han hadd träffa dôm å sa dôm va på Möron. Nôr vi kåmm dit så kåmm dôm prässis ut. Patrik hôrka'nt spel nå å an å Simon jekk å tog sä'n öl på ä nya ställä i stan mejja ja jekk ôpp tä varpgåln å vänta på Erke. Vi sått dänn å spela lit täss Simon å Paola kåmm. Ättär vi hadd repa jekk vi å åt inna ja tog bussn hem. Nu sittär ja hänn i hârrbrä å har spela lit NHL å fjol. Vettja va ja skä jö rästn åv kvälln. Bir fôll tä sitt hänn å trôka. Kund ha stanna i stan ja å, å träffa lit fôlk men ja va så oskapli trött då. Nu tyttjär ja ä hadd vari kul men nu gå'nt ä nån buss å ä börjär bi sent.

I môro skä vi fôll ut tä Rog å få ôpp bryggdelan på varann å - dôm liddjär utspridd på gåln nu. Johanna kåmmer "hem" i môro å fast ho skä tä Rättvik å Tammäråsn, sô ja bir fôll själv hänn då å. Simon å ja lär fôll säkärt hitt på nå nån gång undär dan.
la ol:
ltji - någorlunda
möron - myrorna (e möra, flera mörur)
mejja - medan
Så kan ja si ut nôr ja spelär å sjungär


Kommentarer
Postat av: [email protected]

Satt o pratade med min far som bor i närheten av Bjurs idag o vi pratade om bjursmål. Tänk att det är nog det finaste jag vet, jag har de senaste femtiotre åren alltid tillbringat tid på vårt tun. När jag var liten förstod jag inte vad RosAnna sa, men lärde mig (en del i alla fall, inte när hon pratar på, fortfarande ) och när min dotter började prata var det på mål eftersom vi varit där mycket och hon kan fortfarande växla när hon vill, kul, Finns nu bland bokmärken. Underbart att det lever. Googlade bjursmål o fann dig.



2010-05-01 @ 17:42:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0